ابن سینا, ادویه جات, دمنوش های تخصصی, طب سینا, کبد چرب, گیاهان دارویی

گیاهان دارویی و سرطان

گیاهان دارویی و سرطان

طب گیاهی یک درمان مکمل است که برخی از افراد مبتلا به سرطان برای کاهش علائم سرطان و تسکین عوارض جانبی درمان از آن استفاده می کنند.

آیا داروهای گیاهی برای بیماران سرطانی بی خطر است؟

گیاهان ممکن است بی ضرر به نظر برسند، اما گاهی اوقات می توانند در درمان سرطان اختلال ایجاد کنند.
به عنوان مثال، برخی از گیاهان می توانند از شیمی درمانی و پرتودرمانی از کشتن سلول های سرطانی جلوگیری کنند. برخی گیاهان دارویی اثر شیمی درمانی را به روشی سمی افزایش می دهند که منجر به عوارض جانبی ناخواسته می شود.
پزشکان به بیماران توصیه می کنند در طول درمان از مصرف گیاهان دارویی خودداری کنند. تا زمانی که تحقیقات نتوانند تشخیص دهند کدام گیاهان برای درمان سرطان بی خطر هستند، ایمن نخواهد بود.
آزمایش‌های بالینی که ترکیبی از داروهای گیاهی با درمان‌های سرطان هستند، در ایالات متحده نسبتاً جدید هستند. چین از اوایل دهه 1900 چنین آزمایشاتی را انجام داده است.
پزشکان سرطان به کارآزمایی‌های بالینی برای توصیه درمان‌هایی که اثربخشی آنها ثابت شده است، تکیه می‌کنند. فقدان آزمایش‌های بالینی روی داروهای گیاهی، توصیه‌های پزشکان را محدود کرده است.
افراد مبتلا به سرطان باید قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی ابتدا از متخصص سرطان خود تأییدیه بگیرند زیرا برخی از گیاهان ممکن است بر نتیجه درمان سرطان تأثیر منفی بگذارند.

داروهای گیاهی در درمان سرطان موثر است؟

تحقیقات در زمینه در حال توسعه پزشکی که به عنوان سرطان شناسی یکپارچه شناخته می شود ، در تلاش است تا بفهمد کدام درمان های مکمل، از جمله داروهای گیاهی، برای ترکیب با درمان های مرسوم سرطان بی خطر و موثر هستند.
برخی از داروهای سرطان مرسوم حاوی مواد گیاهی فعال هستند. به عنوان مثال، داروی شیمی درمانی مزوتلیوما تاکسول (پکلیتاکسل) از پوست درخت سرخدار به دست می آید. با این حال، مصرف مکمل گیاهی پوست درخت سرخدار اثرات مشابه تاکسول را ایجاد نمی کند.
به طور کلی، داروهای گیاهی به اندازه داروهای تجویزی معمولی موثر نیستند. در حالی که برخی از افراد برای علائم خفیف یا عوارض جانبی با داروهای گیاهی تسکین می یابند، بسیاری از افراد با داروهای تجویزی تسکین بیشتری می یابند.
داروهای تجویزی ممکن است با عوارض جانبی ناخواسته همراه باشند و این عوارض جانبی ممکن است افراد را به فکر درمان گیاهی ترغیب کند. داروهای گیاهی اغلب خطر عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای استاندارد مراقبت دارند. این تا حدی به این دلیل است که آنها نسبت به داروها قدرت کمتری دارند.
به عنوان مثال، بیمارانی که از داروهای طبیعی برای بی خوابی استفاده می کنند، نسبت به بیمارانی که از قرص های تجویزی مانند بنزودیازپین ها استفاده می کنند، کمتر دچار سرگیجه، لرزش یا اسپاسم می شوند.
عوارض جانبی که با داروهای گیاهی رخ می دهد معمولاً خفیف هستند. یبوست شایع ترین است.
وابستگی نیز برای داروهای گیاهی کمتر است.
سازمان غذا و داروی ایالات متحده اکثر گیاهان را  به طور کلی به عنوان ایمن شناخته می شود. اما بیماران باید به خاطر داشته باشند که داروهای گیاهی هنوز هم نوعی دارو هستند. حتماً ابتدا از انکولوژیست خود تأییدیه بگیرید.
داروهای گیاهی ممکن است به شکل قرص یا کپسول، کرم، چای یا تنتور (یک کنسانتره مبتنی بر الکل) باشد.
تحقیقات روی گیاهان نشان می دهد که آنها ممکن است به موارد زیر کمک کنند:

تقویت سیستم ایمنی بدن

کاهش علائم سرطان

کاهش عوارض جانبی درمان

انتشار آهسته سرطان (متاستاز)

به سلول های سرطانی حمله کند

تحقیقات نشان نمی دهد که داروهای گیاهی می توانند جایگزین درمان سرطان مرسوم شوند. هیچ گیاهی برای کنترل یا درمان هر نوع سرطان ثابت نشده است.
بیشتر تحقیقات در مطالعات لوله آزمایش یا مطالعات موش انجام شده است. برخی تحقیقات در مورد انسان انجام شده است.

تحقیق در مورد گیاه دارویی و سرطان
تحقیقات نشان می دهد که برخی از گیاهان ممکن است به بیماران سرطانی کمک کنند تا با علائم سرطان و عوارض جانبی درمان سرطان مقابله کنند. مطالعات انجام شده در لوله های آزمایش و حیوانات، برخی از اثرات ضد سرطانی گیاهان مختلف را نشان داده است، اما این نتایج در آزمایشات انسانی تکرار نشده است.
تحقیقات روی گون نشان می دهد که ممکن است عوارض جانبی عوامل شیمی درمانی مبتنی بر پلاتین مانند سیس پلاتین و کربوپلاتین را کاهش دهد. این دو تا از موثرترین داروهای شیمی درمانی برای مزوتلیوما هستند .
یک مطالعه چینی در سال 2012 که در Medical Oncology منتشر شد، بهبود کیفیت زندگی را در میان بیماران مبتلا به سرطان ریه که تزریق ترکیبی گون، سیس پلاتین و وینورلبین دریافت کردند در مقایسه با بیمارانی که فقط سیس پلاتین و وینورلبین دریافت کردند، نشان داد. بیمارانی که گون دریافت کردند عملکرد فیزیکی بهتری داشتند، اشتهای بهبود یافته و خستگی، درد، تهوع و استفراغ کمتری را تجربه کردند.
حتماً در مورد گون با انکولوژیست خود صحبت کنید زیرا این گیاه دارویی قوی است. این می تواند روشی را که بدن شما شیمی درمانی را پردازش می کند به روشی تغییر دهد که بسته به بیمار ممکن است کمک کند یا آسیب برساند.

دونگ کوای

طب سنتی چینی از گیاه دونگ کوای برای حمایت از سلامت کلی استفاده می کند. این گیاه ممکن است مزایای بیشتری را برای بیماران سرطانی دریافت کننده دوکسوروبیسین، که یک داروی شیمی درمانی است که در درمان مزوتلیوما استفاده می شود، ارائه دهد .
یک مطالعه در سال 2007 منتشر شده در فارماکولوژی و سم شناسی پایه و بالینی نشان داد که دانگ کوای ممکن است از آسیب قلبی ناشی از دوکسوروبیسین محافظت کند . مطالعه‌ای که در سال 2006 در گزارش‌های انکولوژی منتشر شد، نشان داد که دونگ کوآی ممکن است از التهاب ریه ناشی از پرتودرمانی محافظت کند .

ریشه بیدمشک

مطالعات آزمایشگاهی ریشه باباآدم می پردازد که نشان می دهد این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد سرطانی و محافظت از کبد است. برای درمان سرطان در انسان ثابت نشده است، اما ممکن است التهاب را کاهش دهد و به بیماران کمک کند پس از درمان سرطان از آسیب کبدی بهبود یابند.
لازم به ذکر است که در دهه 1970 یک نوع چای ریشه بیدمشک که به صورت تجاری در دسترس بود، آلوده به آتروپین یافت شد. آتروپین یک ماده شیمیایی است که باعث ضربان قلب نامنظم و تاری دید می شود. بیماران سرطانی باید اثرات هر گیاهی را که امتحان می کنند به دقت زیر نظر داشته باشند.
یک ترکیب چای گیاهی به نام چای اسیاک حاوی گیاهانی است که به دلیل اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی خود شناخته می شوند، از جمله ریشه بیدمشک. تحقیقات نشان می دهد چای اسیاک سرطان را درمان نمی کند، اما حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به شراب قرمز یا چای سبز است.
مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ در دهه های 1970 و 1980 حدود 18 مطالعه بر روی اسیاک انجام داد. این مطالعات نشان داد که سیستم ایمنی را تقویت نمی کند یا سلول های سرطانی را از بین نمی برد.

هایپریسین

این ترکیب در خارمریم یافت می شود و ممکن است به کشتن سلول های سرطانی کمک کند. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2000 در مجله پزشکی استرالیا منتشر شد، هیپریسین باعث می‌شود سلول‌های سرطانی خاصی پس از درمان فتودینامیک ، که یک درمان تجربی برای مزوتلیوما است، بیشتر در معرض مرگ قرار گیرند .

زنجبیل

این گیاه در مطالعات آزمایشگاهی دارای اثرات ضد التهابی و ضد سرطانی است. بر اساس یک بررسی در سال 2000 که در مجله British Journal of Anesthesia منتشر شده است، همچنین می تواند تهوع و استفراغ مربوط به شیمی درمانی را کاهش دهد. اما قبل و بعد از عمل باید از مصرف زنجبیل به شدت اجتناب شود. این باعث افزایش خونریزی می شود و بیمارانی که تعداد پلاکت آنها پایین است باید از آن اجتناب کنند.

آلوئه ورا

یک بررسی در سال 2011 منتشر شده در Cochrane Database Systematic Reviews گزارش داد که مصرف آلوئه ورا در طول شیمی درمانی به پیشگیری از زخم های دهان در برخی از بیماران کمک می کند.

عصاره دارواش

تحقیقات انجام شده در انسان نشان می دهد که دارواش علائم را کاهش می دهد و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. مطالعه ای در سال 2013 که در مجله اروپایی سرطان منتشر شد نشان داد که دارواش عوارض جانبی شیمی درمانی را در بیماران مبتلا به سرطان ریه کاهش می دهد.
یک مطالعه در سال 2013 منتشر شده در Evidenced Based Complementary Alternative Medicine نشان داد که بیماران سرطانی با تومورهای پیشرفته قادر به تحمل دوزهای بالاتر جمسیتابین (یک داروی شیمی درمانی برای درمان مزوتلیوما) با افزودن دارواش هستند.

زردچوبه

این گیاه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. یک مطالعه در سال 2011 منتشر شده در Cancer Chemotherapy and Pharmacology نشان می دهد که ترکیب عصاره کورکومین با شیمی درمانی جمسیتابین در بیماران مبتلا به سرطان پانکراس ممکن است بی خطر باشد.
زردچوبه به عنوان یک ضد التهاب استفاده می شود. هنگامی که با بروملین (عصاره آناناس) و آرنیکا (یک گیاه علفی) ترکیب شود، ممکن است کبودی را در بیماران جراحی کاهش دهد.

درخت مورینگا

یک مطالعه لوله آزمایش در سال 2006 که در مجله تجربی درمانی در انکولوژی منتشر شد، ترکیبی را در درخت مورینگا در کشتن سلول‌های سرطان تخمدان موثر یافت. تحقیقات دیگر نشان می دهد که ممکن است به علائم سرطان از جمله دشواری تنفس، سرفه، گلودرد، تب و درد مفاصل کمک کند.
گیاهانی که ممکن است به عوارض جانبی درمان کمک کنند
چندین گیاه ممکن است به کنترل عوارض جانبی درمان مرسوم سرطان کمک کنند. با این حال، پزشکان توصیه نمی کنند که بیماران سرطانی در حین درمان سرطان از داروهای گیاهی استفاده کنند. اگر می خواهید داروهای گیاهی را در طول درمان سرطان امتحان کنید، با انکولوژیست خود در مورد آن صحبت کنید تا بتواند پاسخ شما را کنترل کند و در مورد تداخلات دارویی احتمالی به شما هشدار دهد.
ممکن است مصرف برخی از این گیاهان پس از تکمیل درمان سرطان بی‌خطر باشد، اما ابتدا باید از انکولوژیست خود تأییدیه بگیرید.
گیاهانی مانند :
زجبیل، ماری جوانا ، دانه انگور، نعناع فلفلی، بابونه، قاصدک، پنجه شیطان، بادرنجبویه، جینسینگ، زغال اخته، برگ شاه توت، بابونه، هوآنگلیان،شنبلیله، ابروسیا، سنا، کلرلا، جینکو بیلوبا، ریحان مقدس، خار مریم، جینسینگ پاناکس

گیاهانی که ممکن است به علائم سرطان کمک کنند

برخی از داروهای گیاهی ممکن است به علائم سرطان مزوتلیوما مانند درد و مشکل در تنفس کمک کنند. برخی از این گیاهان در بیماران سرطانی مورد مطالعه قرار گرفته اند و برخی از آنها مطالعه نشده است.
گیاهانی که مورد مطالعه قرار گرفته اند :
ماری جوانا، بوسولیا، کورکومین، زردچوبه، پویت بید سفید، ارنیکا، زالزالک، اکالیپتوس، لوبلیا، کوهش سیاه بومادران سفید، گل ساعتی، پوست ماگلونیا، خارمریم، سنبل الطیب، بابونه
اقدامات احتیاطی در استفاده از داروهای گیاهی
داروهای گیاهی ممکن است کمتر از داروهای سنتی عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بیماران همچنان می توانند عوارضی را تجربه کنند. برخی از گیاهان می توانند تداخلات منفی با داروهای شیمی درمانی ایجاد کنند. برخی دیگر ممکن است از لخته شدن خون به درستی پس از جراحی جلوگیری کنند.
قبل و بعد از مصرف داروهای گیاهی احساس خود را به دقت بررسی کنید. بیماران باید همیشه قبل از مصرف گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنند تا از عوارض جلوگیری کنند.
اگرچه برخی از گیاهان ممکن است بتوانند رشد سرطان را کاهش دهند، بیماران باید از داروهای گیاهی که به عنوان درمان سرطان به بازار عرضه می شوند، اجتناب کنند. این داروها اغلب بدون هیچ مدرک علمی برای حمایت از ادعای سازنده تولید می شوند.
با انکولوژیست خود صحبت کنید
یک تصور غلط رایج این است که محصولات طبیعی نمی توانند مضر باشند یا اینکه ترکیب آنها با داروهای دارویی همیشه بی خطر است.
بسیاری از مواد طبیعی مانند آرسنیک و تنباکو سمی و سرطان زا هستند. اثرات گیاهان بسته به مصرف کننده و داروهایی که استفاده می کند می تواند از خفیف تا قوی متغیر باشد.
عاقلانه است که گیاهانی را که می خواهید امتحان کنید کاملاً تحقیق کنید و تحقیقات خود را به متخصص سرطان خود ببرید.

 

tebe30na
info@tebe30na.ir
https://www.instagram.com/tebe30na

دیدگاهتان را بنویسید