ابن سینا, ادویه جات, دمنوش های تخصصی, شیمی درمانی یا گیاه درمانی, طب سینا, کبد چرب, گیاهان دارویی

فواید رزماری برای سلامتی

فواید رزماری برای سلامتی

رزماری یک گیاه معطر بومی منطقه مدیترانه است. طعمی گرم و تلخ دارد و طعم و عطر خوبی به بسیاری از غذاها می دهد. علاوه بر این، رزماری را می توان در چای یا به عنوان اسانس یا عصاره مایع استفاده کرد.
رزماری نه تنها به خاطر طعم و بویش شناخته شده است. همچنین به دلیل مزایای سلامتی بسیاری که دارد مشهور است. رزماری منبع خوبی از آهن، کلسیم و ویتامین‌های A، C و B-6، قرن‌هاست که برای اهداف دارویی آن استفاده می‌شود.
برخی از فواید بالقوه رزماری برای سلامتی عبارتند از:
رزماری منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که تصور می شود به تقویت سیستم ایمنی و بهبود گردش خون کمک می کند.
رزماری یک محرک شناختی در نظر گرفته می شود و می تواند به بهبود عملکرد و کیفیت حافظه کمک کند. همچنین برای تقویت هوشیاری، هوش و تمرکز شناخته شده است. عطر رزماری با بهبود خلق و خو، پاکسازی ذهن و تسکین استرس در افرادی که اضطراب مزمن یا عدم تعادل هورمون استرس دارند مرتبط است.
روغن رزماری برای تقویت رشد مو از طاسی، کند شدن خاکستری و درمان شوره سر و خشکی پوست سر جلوگیری می کند.
رزماری اغلب برای مشکلات گوارشی، از جمله سوزش سر دل، گاز روده، شکایات کبد و کیسه صفرا و از دست دادن اشتها استفاده می شود. رزماری به طور خاص در برابر عفونت های باکتریایی قوی است. با پیشگیری از عفونت استاف مرتبط است.
مواد مغذی موجود در رزماری به محافظت از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از آفتاب و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.
رزماری زمانی که در دوزهای کم مصرف شود بی خطر است، اما اگر در دوزهای بسیار زیاد مصرف شود، می تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند استفراغ، اسپاسم یا حتی ادم ریوی شود.

دیدگاهتان را بنویسید