ابن سینا, ادویه جات, دمنوش های تخصصی, طب سینا, کبد چرب, گیاهان دارویی

سیاه دانه گیاه معجزه آسا

“سیاه دانه گیاه معجزه آسا”
گیاه معجزه آسا، سیاه دانه
سیاهدانه به دلیل ذکر آن در احادیث نبوی به عنوان یک داروی طبیعی برای همه بیماری ها به جز مرگ به عنوان یک داروی نبوی شناخته شده است.
سیاه دانه در کشورهای عربی به نام حباط البرکه / حباط السعوده و در هند به نام کالونجی شناخته می شود.
طبق طب نبوی، مصرف روزانه آن بسیار توصیه شده است. با توجه به پتانسیل آن، گیاه شناسان باستانی آن را “گیاهی از بهشت” نامیده اند.
ابن سینا، معروف به ابوعلی سینا ، در کتاب بزرگ خود «قانون پزشکی» نیز از سیاه دانه به عنوان دانه ای یاد می کند که «انرژی بدن را تحریک می کند و به بهبودی خستگی کمک می کند».
دانه ها و روغن سیاه دانه سابقه طولانی در استفاده از فولکلور در سیستم های مختلف دارویی و غذایی دارند. مطالعات متعدد نشان می دهد که سیاه دانه به طور خاص ترکیب فعال اصلی آن، تیموکینون، دارای پتانسیل قابل توجهی است و دارای طیف گسترده ای از فعالیت های بیولوژیکی مانند ضد فشار خون، ادرارآور، گوارشی، محافظ کبد، ضد سرطان، محرک اشتها، ضد اسهال، محافظت کننده نفرو، محافظت کننده عصبی، ضد درد، ضد باکتری است و در درمان اختلالات پوستی.
قصد داریم مروری جامع بر کاربردهای سنتی و قومی دارویی دانه سیاهدانه در سیستم های مختلف طب سنتی ارائه کنیم.
سیاهدانه یک گیاه دارویی پرمصرف در سراسر جهان است. در سیستم های مختلف طب سنتی مانند آیورودا و سیدا بسیار محبوب است.
دانه‌ها و روغن‌ها سابقه طولانی در کاربرد فولکلور در سیستم‌های مختلف دارویی و غذایی دارند. از دانه های سیاه دانه در درمان بیماری ها و بیماری های مختلف استفاده می شود. در ادبيات اسلامي، آن را يكي از بزرگ ترين اقسام طب شفا مي دانند.
در طب نبوی برای استفاده منظم توصیه شده است. به طور گسترده ای به عنوان ضد فشار خون، مقوی کبد، مدر، گوارشی، ضد اسهال، محرک اشتها، مسکن، ضد باکتری و در اختلالات پوستی استفاده شده است. مطالعات گسترده در مورد N. sativa توسط محققان مختلف انجام شده است و طیف گسترده ای از اقدامات دارویی آن مورد بررسی قرار گرفته است که ممکن است شامل ضد دیابت، ضد سرطان، تعدیل کننده ایمنی، ضد درد، ضد میکروبی، ضد التهاب، اسپاسمولیتیک، گشادکننده برونش، محافظ کبد، محافظ کلیه، محافظ گوارش باشد. خواص آنتی اکسیدانی و غیره. N. sativa به دلیل قدرت معجزه آسای شفابخشی خود در بین داروهای گیاهی مبتنی بر شواهد رتبه برتر قرار گرفته است. همچنین مشخص شد که بیشتر خواص درمانی این گیاه به دلیل وجود تیموکینون است که جزء فعال زیستی اصلی اسانس است.

بررسی اجمالی

سیاه دانه (Nigella sativa) گیاهی گلدار بومی آسیا و مدیترانه است. هزاران سال است که از دانه آن برای تهیه دارو استفاده می شود.
سیاه دانه ممکن است اثراتی در بدن داشته باشد که به تقویت سیستم ایمنی ، مبارزه با سرطان، جلوگیری از بارداری، کاهش تورم و کاهش واکنش های آلرژیک با عمل به عنوان یک آنتی هیستامین کمک می کند .
مردم معمولاً از سیاه دانه برای آسم ، تب یونجه ، دیابت، فشار خون بالا، اگزما، کاهش وزن، دردهای قاعدگی و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از بسیاری از این موارد وجود ندارد. همچنین شواهد خوبی برای حمایت از استفاده از سیاه دانه برای COVID-19 وجود ندارد.
موارد استفاده و اثربخشی :
آکنه : استفاده از ژل حاوی عصاره سیاه دانه روی پوست ممکن است به بهبود آکنه کمک کند.
تب یونجه : مصرف روزانه روغن سیاه دانه به صورت خوراکی ممکن است علائم آلرژی را در افراد مبتلا به تب یونجه بهبود بخشد.
درد سینه : استفاده از ژل حاوی روغن سیاه دانه روی سینه ها در طول دوره قاعدگی باعث کاهش درد می شود.

اثرات جانبی

هنگام مصرف خوراکی : سیاه دانه معمولاً در غذاها مصرف می شود. روغن سیاه دانه و پودر سیاه دانه زمانی که در مقادیر بیشتر تا 3 ماه مصرف شوند بی خطر هستند. سیاه دانه در برخی افراد می تواند باعث ایجاد بثورات آلرژیک شود. همچنین می تواند باعث ناراحتی معده ، استفراغ یا یبوست شود .
هنگامی که روی پوست استفاده می شود : روغن یا ژل سیاه دانه در صورت استفاده کوتاه مدت احتمالاً بی خطر است. در برخی افراد می تواند باعث ایجاد بثورات آلرژیک شود.
مراقبت های ویژه و هشدارها
 بارداری:
سیاه دانه معمولا در غذاها مصرف می شود. اما مصرف مقادیر بیشتر از مقادیر موجود در غذاها در دوران بارداری ناامن است. سیاه دانه می تواند باعث کند شدن یا جلوگیری از انقباض رحم شود.
کودکان :
روغن سیاه دانه در صورت مصرف خوراکی کوتاه مدت و در مقادیر توصیه شده بر حسب وزن، برای کودکان بی خطر است.
اختلالات خونریزی :
سیاه دانه ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد. سیاه دانه ممکن است اختلالات خونریزی را بدتر کند.
جراحی : سیاه دانه لخته شدن خون را کند می کند، قند خون را کاهش می دهد و در برخی افراد خواب آلودگی را افزایش می دهد. و با داروهای مورد استفاده در حین و بعد از عمل جراحی تداخل داشته باشد و عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند. حداقل دو هفته قبل از جراحی استفاده از سیاه دانه را متوقف کنید.
تداخلات

داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با سیاه دانه تداخل دارند

سیاه دانه ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف سیاه دانه همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را به دقت کنترل کنید.
داروهای کاهش دهنده سیستم ایمنی (سرکوب کننده های ایمنی) با سیاه دانه تداخل دارند.
سیاه دانه می تواند فعالیت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد. برخی از داروها، مانند داروهایی که پس از پیوند استفاده می شوند، فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می دهند. مصرف سیاه دانه همراه با این داروها ممکن است اثرات این داروها را کاهش دهد.

داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) با سیاه دانه تداخل دارند.

سیاه دانه لخته شدن خون را کند می کند. مصرف سیاه دانه همراه با داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.
داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون) با سیاه دانه تداخل دارند
سیاه دانه ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف سیاه دانه همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را از نزدیک کنترل کنید.
داروهای آرام بخش (مضعف کننده های CNS) با سیاه دانه تداخل دارند
سیاه دانه ممکن است باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شود. برخی از داروها به نام آرام بخش نیز می توانند باعث خواب آلودگی و کندی تنفس شوند. مصرف سیاه دانه با داروهای آرام بخش ممکن است باعث مشکلات تنفسی و یا خواب آلودگی بیش از حد شود.
سیاه دانه ممکن است سطح سیکلوسپورین را در خون کاهش دهد. این ممکن است میزان عملکرد سیکلوسپورین را کاهش دهد.
قرص های آب یا (داروهای ادرارآور) با سیاه دانه تداخل دارند
سیاه دانه می تواند سطح پتاسیم را کاهش دهد. “قرص های آب” همچنین می توانند سطح پتاسیم را کاهش دهند. مصرف سیاه دانه همراه با “قرص های آب” ممکن است سطح پتاسیم را بسیار پایین بیاورد.
آملودیپین فشار خون را کاهش می دهد. سیاه دانه فشار خون را نیز کاهش می دهد. مصرف سیاه دانه با آملودیپین ممکن است فشار خون را بیش از حد کاهش دهد. افرادی که سیاه دانه را همراه با آملودیپین مصرف می کنند باید فشار خون خود را کنترل کنند.
داروهایی که سطح سروتونین را در مغز افزایش می دهند (داروهای سروتونرژیک) با سیاه دانه تداخل دارند.
سیاه دانه ممکن است یک ماده شیمیایی مغز به نام سروتونین را افزایش دهد. برخی از داروها نیز این اثر را دارند. مصرف سیاه دانه همراه با این داروها ممکن است باعث افزایش بیش از حد سروتونین شود. این ممکن است عوارض جانبی جدی از جمله مشکلات قلبی، تشنج و استفراغ ایجاد کند.
کلوپیدوگرل می تواند لخته شدن خون را کند کند. سیاه دانه همچنین ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف سیاه دانه همراه با کلوپیدوگرل ممکن است احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد.
برخی از داروها توسط کبد تغییر یافته و تجزیه می شوند. سیاه دانه ممکن است سرعت تجزیه این داروها توسط کبد را تغییر دهد. این می تواند اثرات و عوارض جانبی این داروها را تغییر دهد.
فنی توئین (دیلانتین) با سیاه دانه تداخل دارد.
فنی توئین برای کنترل برخی از انواع تشنج استفاده می شود. سیاه دانه ممکن است سطح فنی توئین را در خون افزایش دهد. مصرف سیاه دانه با فنی توئین ممکن است خطر عوارض جانبی فنی توئین را افزایش دهد.
وارفارین (کومادین) با سیاه دانه تداخل دارد.
وارفارین برای کند کردن لخته شدن خون استفاده می شود. سیاه دانه ممکن است اثرات وارفارین را افزایش دهد که می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

tebe30na
info@tebe30na.ir
https://www.instagram.com/tebe30na

دیدگاهتان را بنویسید