ابن سینا, ادویه جات, خشکبار, دمنوش های تخصصی, شیمی درمانی یا گیاه درمانی, طب سینا, کبد چرب, گیاهان دارویی

فواید آرتیشو یا کنگر فرنگی برای سلامتی

فواید آرتیشو برای سلامتی

فواید آرتیشو یا کنگر فرنگی برای سلامتی

کنگر فرنگی چیست؟
این یک سبزی خوشمزه است که با نام علمی Cynara cardunculus var شناخته می شود. اسکولیموس، متعلق به خانواده Thistle است و بومی منطقه مدیترانه است.
کنگر فرنگی به دلیل طعم منحصر به فرد، بافت لطیف و فواید متعدد سلامتی خود به طور گسترده مورد تحسین قرار می گیرد.
یک جوانه گل بزرگ و گرد با لایه های روی هم پوشیده از برگ های ضخیم و گوشتی هستند. قسمت خوراکی، پایه لطیف این برگ ها است که به “قلب” معروف است.
همانطور که کنگر فرنگی بالغ می شود، جوانه آن به یک گل بنفش یا سبز پر جنب و جوش تبدیل می شود که اگر برداشت نشود، می تواند به نمایش خیره کننده ای از گلبرگ های سیخ دار باز شود. با این حال، این جوانه های بسته بندی شده یا “گیاهان جوان” هستند که معمولاً برای اهداف آشپزی مورد توجه قرار می گیرند.
کنگر فرنگی را می توان به روش های مختلفی مانند بخار پز، آب پز، کبابی یا آب پز تهیه کرد. کنگر پخته شده طعمی متمایز دارد و اغلب به صورت مغزی، خاکی و کمی شیرین و با کمی تلخی توصیف می شود.
آنها اغلب به عنوان پیش غذا، گنجانده شده در سالاد، یا به عنوان یک ماده اصلی در غذاهایی مانند دیپ، سس ماکارونی و کنگر پر شده استفاده می شوند. آرتیشو گلوب یک سبزی مغذی و محبوب به ویژه در فرانسه است که به عنوان منبع عالی آنتی اکسیدان شناخته شده است که آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. شناخته شده است که برای کبد، سلامت قلب و عروق، سلامت معده و روده، هضم غذا، فشار خون و احتمالاً سطح قند خون مفید است.
قسمت خوراکی (قلب کنگر فرنگی) حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به برگها است. اگرچه ترکیبات پلی فنلی عمدتاً در برگها یافت می شود. برای تهیه عصاره، قلب، برگ ها و ریشه ها را خرد کرده و معمولاً با مخلوطی از متانول و آب ترکیب می کنند.
مواد فعال کلیدی
عصاره کنگر فرنگی حاوی سینارین، لوتئولین ، کافئویل کوینیک اسید، اسید کلروژنیک ، آپیژنین، استرول ها، اینولین، سیناروپیکرین و لوتئولین است‌.
سینارین یک آنتی اکسیدان است که تولید صفرا را تحریک می کند ، از هضم چربی ها، جذب ویتامین ها از غذا و سم زدایی کبد حمایت می کند .
کافئویل کوینیک اسید همچنین یک آنتی اکسیدان است که با ایجاد پیوند با ترکیبات سمی و کاهش سمیت آنها به سم زدایی کبد کمک می کند .
لوتئولین یک آنتی اکسیدان دیگر با خواص ضد التهابی و محرک سیستم ایمنی است.
سیناروپیکرین ممکن است به شل شدن عضلات دستگاه گوارش و کاهش انقباضات بیش از حد عضلانی در روده کمک کند.
اینولین یک فیبر محلول نشاسته ای است که به عنوان یک پری بیوتیک عالی در نظر گرفته می شود که می تواند تعداد باکتری های مفید مفید ساکن در دستگاه روده را افزایش دهد و سلامت روده، هضم، سم زدایی و ایمنی را ارتقا دهد.
بیشتر اثرات مثبت اینولین نتیجه متابولیت های تولید شده توسط باکتری ها است که از اینولین به عنوان غذا برای تولید انرژی استفاده می کنند . علاوه بر این، ریزساختار خاص آنها را قادر می سازد تا محیط مناسبی برای رشد و تکثیر سویه های باکتریایی پروبیوتیک مانند لاکتوباسیلوس پاراکازی ایجاد کنند.
مزایای سلامتی
1. هضم و سلامت کبد
عصاره آرتیشو تولید صفرا را تحریک می کند که به دفع سموم از کبد کمک می کند. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عصاره آرتیشو همچنین به محافظت از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند .
در آزمایشات بالینی بر روی افراد مبتلا به مشکلات گوارشی، مصرف عصاره کنگر فرنگی به کاهش مشکلات گوارشی کمک کرد. سینارین، یکی از اجزای کلیدی کنگر فرنگی، تولید صفرا را تحریک می کند، از هضم چربی، سلامت کبد و جذب ویتامین ها و مواد معدنی حمایت می کند. همچنین به بهبود تحرک روده بزرگ کمک می کند و بنابراین از یبوست جلوگیری می کند و دفع سموم را بهبود می بخشد.
2. سلامت روده
در یک کارآزمایی بالینی، مصرف روزانه اینولین مشتق شده از کنگر فرنگی تعداد باکتری های مفید روده را افزایش داد  در حالی که رشد باکتری های مضر E. coli و Clostridium را کاهش داد و به رفع یبوست کمک کرد.
در یک کارآزمایی بالینی بر روی افراد مبتلا به IBS، یبوست و اسهال هر دو پس از 8 هفته مصرف عصاره کاهش یافت.
در یک نظرسنجی که شامل حدود 300 فرد مبتلا به IBS بود که عصاره کنگر فرنگی مصرف کردند، 96٪ این عصاره را مفیدتر از یا حداقل معادل سایر درمان ها ارزیابی کردند.
یک مطالعه حیوانی نشان داده است که یک ترکیب عصاره کنگر فرنگی، حاوی سیناروپیکرین، ممکن است پتانسیل کاهش قابل توجه اسپاسم عضلانی در روده را داشته باشد، بنابراین به کاهش درد و اسهال کمک می کند.
3. سلامت قلب و عروق
در یک آزمایش حیوانی، نشان داده شد که عصاره آرتیشو پتانسیل کاهش کلسترول را با تحریک ترشح اسید صفراوی دارد، که یکی از راه‌های کلیدی برای از بین بردن کلسترول اضافی است.
اثرات آنتی اکسیدانی عصاره آرتیشو ممکن است با مهار اکسیداسیون کلسترول بد LDL به کاهش پلاک در شریان ها کمک کند.
در یک کارآزمایی بالینی، مصرف عصاره کنگر فرنگی به مدت 3 ماه به کاهش کلسترول بد LDL و افزایش کلسترول خوب HDL کمک کرد.
در یک آزمایش حیوانی، عصاره آرتیشو به طور قابل توجهی کلسترول کل، کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش داد.
لوتئولین، از کنگر فرنگی، می تواند از تشکیل کلسترول جلوگیری کند .
4.فشار خون
تحقیقات علمی نشان می دهد که عصاره کنگر فرنگی می تواند تولید اکسید نیتریک را تحریک کند که با گشاد کردن رگ های خونی به حفظ فشار خون طبیعی کمک می کند.
مکمل‌های کنگر فرنگی در سال‌های اخیر به دلیل مزایای سلامتی بالقوه مرتبط با این سبزی منحصربه‌فرد محبوبیت پیدا کرده‌اند. در حالی که کنگر فرنگی تازه یک افزودنی خوشمزه و مغذی برای یک رژیم غذایی متعادل است، مکمل ها دوز متمرکزی از ترکیبات زیست فعال خاص را ارائه می دهند.
توجه به این نکته مهم است که اگرچه مکمل ها ممکن است فواید بالقوه ای داشته باشند، اما نباید به عنوان جایگزینی برای یک رژیم غذایی متعادل یا داروهای تجویز شده استفاده شوند.
مانند هر مکمل غذایی، توصیه می‌شود قبل از استفاده از مکمل‌ها در برنامه روزانه خود، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید، به خصوص اگر شرایط سلامتی موجود دارید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید.
هنگام خرید مکمل ها، توصیه می شود مارک های معتبری را انتخاب کنید که استانداردهای کیفیت را رعایت کرده و از خلوص و قدرت محصولات خود اطمینان حاصل کنند.
دوز و فرمولاسیون ممکن است در بین مارک های مختلف متفاوت باشد، بنابراین پیروی از دستورالعمل های توصیه شده توسط سازنده یا طبق توصیه ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ضروری است.
در نتیجه، مکمل‌های کنگر فرنگی فرم غلیظی از ترکیبات مفید خاص موجود در کنگر فرنگی را فراهم می‌کنند. در حالی که آنها ممکن است مزایای بالقوه سلامتی را ارائه دهند، تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات و استفاده بهینه از آنها مورد نیاز است.
tebe30na
info@tebe30na.ir
https://www.instagram.com/tebe30na

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید