ابن سینا, ادویه جات, دمنوش های تخصصی, شیمی درمانی یا گیاه درمانی, طب سینا, کبد چرب, گیاهان دارویی

فواید گیاه گربه یا نعنا گربه ای برای انسان

فواید گیاه گربه یا نعنا گربه ای برای انسان

برای سلامتی اگر دوست گربه دارید، همه چیز را در مورد تأثیرات گیاه گربه ای بر گربه ها می دانید – اما در مورد تأثیرات آن بر انسان ها چطور؟ گربه سانان یا Nepeta cataria، متعلق به خانواده گیاهان Lamiaceae است که شامل گیاهان رایجی مانند رزماری، پونه کوهی، ریحان و مریم گلی است. گیاه نعناع و لیمو و عموی بسیاری از لوازم اصلی کمد آشپزخانه در اصل بومی اروپای مرکزی و آسیا بوده و از دیرباز با گربه ها مرتبط بوده است. این اشتقاق لاتین است، کاتاریا حتی به معنای “گربه” است، اما بسیاری از مردم نمی دانند که مزایای سلامتی شگفت انگیزی برای انسان دارد!

1. بهبود خواب
یکی از سنتی ترین کاربردهای گیاه گربه به عنوان خواب آور است. نپتالاکتون موجود در گیاه گربه ای بسیار شبیه به ترکیبات فعال اصلی به نام والپوتریات است که در یکی دیگر از گیاهان خواب محبوب یافت می شود: سنبل الطیب. گربه ای اثر آرام بخش ملایمی بر انسان دارد و اغلب به عنوان یک راه طبیعی برای درمان بی خوابی یا کاهش تنش استفاده می شود.
2. تسکین استرس
اثرات آرام بخش گیاه گربه به آن فواید زیادی برای تسکین استرس و اضطراب مزمن می دهد. این گیاه اغلب توسط گیاه‌پزشکان برای حمایت از سلامت روان توصیه می‌شود و یک عنصر رایج در دمنوش‌های گیاهی آرامش‌بخش است.
3. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا
یکی دیگر از کاربردهای سنتی گیاه گربه ای استفاده از آن برای کمک به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. همراه با گیاهان دیگر مانند ریشه شیرین بیان، گیاه گربه ای اغلب به عنوان یک درمان طبیعی سرفه و گلودرد استفاده می شود. در مطالعات نشان داده شده است که دارای خواص تسکین دهنده و ضد التهابی است.
4. بهبود هضم
خواص نعناع گربه ای برای آرام کردن سوء هاضمه و گرفتگی عضلات شناخته شده است. چای گربه ای ثابت شده است که دردهای قاعدگی، سردرد و دردهای گوارشی را تسکین می دهد.
5. به تحریک پوست کمک می کند
نعنا گربه ای علاوه بر ترکیبات آرام بخش و ضد التهابی خود، خواص ضد عفونی کنندگی نیز دارد که آن را برای درمان عفونت های پوستی و تسریع بهبود زخم ها و بریدگی های جزئی مفید می کند. گیاه گربه ای را می توان به صورت خارجی به عنوان مرهم یا عصاره برای مشکلات پوستی استفاده کرد، اما به طور سنتی توسط گیاه شناسان به شکل چای برای کهیر تجویز می شود.

نمایش نوشتار نقل قول شده

کاربردهای رایج مریم گلی و اطلاعات گیاهی

کاربردهای رایج مریم گلی: از برگ مریم گلی به عنوان چای استفاده می شود. از برگ مریم گلی به عنوان ادویه در سوسیس، گوشت، ماهی و عسل استفاده می شود. آنها همچنین در پنیر، سالاد و سایر غذاها اضافه می شوند. اسانس مریم گلی دارای خواص دارویی است و در صنایع متعددی (عطرسازی، آرایشی و بهداشتی، بهداشت شخصی، دافع حشرات، محلول های دهان شویه دهان) استفاده می شود. مریم گلی همچنین به عنوان یک زینت در خلاقیت های مختلف گل استفاده می شود.
مریم گلی (Salvia officinalis L.) درختچه ای معطر و دارویی، همیشه سبز و چند ساله است. از خانواده Lamiaceae یا Labiatea، خانواده ریحان، اسطوخودوس و آویشن تعلق دارد. این گیاه بومی جنوب شرقی اروپا، مدیترانه و شمال آفریقا است. نام علمی Salvia از کلمه لاتین “salveo” گرفته شده است که به معنای “رستگاری”، “در سلامت کامل بودن”، “نجات دادن”، “شفا دادن” است. مریم گلی شامل بیش از 900 رقم است، اما تنها تعداد کمی از آنها به طور گسترده برای سود کشت می شوند. از برگ های مریم گلی معمولی قرن ها در آشپزی و طب سنتی استفاده می شود. علاوه بر این، مریم گلی به عنوان یک گیاه زینتی به طور گسترده استفاده می شود. مریم گلی بیشتر در کشورهای مدیترانه ای (اسپانیا، ایتالیا، مراکش، یونان، ترکیه)، در ایالات متحده، در لهستان و رومانی و در برخی از کشورهای دریای آدریاتیک (آلبانی) کشت می شود.

به طور کلی، Salvia sp. بوته ای است و بسته به نوع آن از 16-60 اینچ (40-150 سانتی متر) رشد می کند. در سال اول ساقه سبز است اما در سال دوم چوبی می شود. مریم گلی دارای برگ های متقابل، ساده یا پین دار، دندانه دار یا چروکیده و کمی کرکدار، با طیف رنگی از خاکستری تا سبز خاکستری، بنفش یا نقره ای است. طول برگها تا 5 اینچ (12 سانتی متر) می رسد و اغلب معطر هستند. گل مریم گلی کوتاه، دو لبه، خوشه‌های ایستاده است و بسته به نوع آن می‌تواند رنگ‌های آبی، بنفش، بنفش، سبز، قرمز، صورتی، نارنجی، زرد یا سفید داشته باشد. در برخی موارد دیگر، آنها می توانند چند رنگ باشند. گلها دارای اندامهای نر و ماده هستند. در بیشتر موارد، گل مریم گلی در اوایل تابستان (اردیبهشت) شکوفا می شود و به طور طبیعی بسیاری از زنبورها، پروانه ها و گاهی اوقات حتی پرندگان کوچک را جذب می کند.

نمایش نوشتار نقل قول شده

دیدگاهتان را بنویسید