ابن سینا, ادویه جات, دمنوش های تخصصی, شیمی درمانی یا گیاه درمانی, طب سینا, کبد چرب, گیاهان دارویی

کشنده ترین گیاهان جهان

آنها ممکن است به اندازه کافی بی ضرر به نظر برسند، اما گیاهان می توانند حاوی برخی از کشنده ترین سموم شناخته شده باشند. از مرگ سقراط به وسیله شوکران سمی گرفته تا بلع تصادفی شب بو کشنده توسط کودکان، گیاهان سمی مسئول مرگ انسان ها در طول تاریخ بوده اند. با این لیست مخوف با برخی از بدنام ترین گیاهان و سموم آنها آشنا شوید.
شوکران آبی ( Cicuta maculata )
شوکران آبی که از نزدیک با شوکران سمی (گیاهی که سقراط را به قتل رساند)، “خشن ترین گیاه سمی در آمریکای شمالی” در نظر گرفته شده است. یک گل وحشی بزرگ از خانواده هویج، شوکران آبی شبیه توری ملکه آن است و گاهی اوقات با ازگیل یا کرفس خوراکی اشتباه گرفته می شود. با این حال، شوکران آبی با سیکوتوکسین کشنده، به ویژه در ریشه های آن تزریق می شود، و به سرعت علائم بالقوه کشنده ای را در هر کسی که به اندازه کافی بدشانس باشد، ایجاد می کند. تشنج‌های دردناک، گرفتگی‌های شکمی، حالت تهوع و مرگ شایع هستند و کسانی که زنده می‌مانند اغلب دچار فراموشی یا لرزش‌های پایدار می‌شوند.
شبگرد مرگبار ( آتروپا بلادونا )
طبق افسانه، سربازان مکبث، دانمارکی‌های مهاجم را با شرابی که از میوه‌ی شیرین گل شب‌زی ساخته شده بود مسموم کردند . در واقع، این شیرینی توت ها است که اغلب کودکان و بزرگسالان ناخواسته را به مصرف این گیاه کشنده ترغیب می کند. بومی نواحی جنگلی یا بایر در مرکز و جنوب اوراسیا، شب بو کشنده دارای برگ های سبز مات و توت های سیاه براق به اندازه گیلاس است. گیاه شب بو حاوی آتروپین و اسکوپولامین در ساقه، برگ، توت و ریشه است و باعث فلج شدن عضلات غیر ارادی بدن از جمله قلب می شود. حتی تماس فیزیکی با برگ ها ممکن است باعث تحریک پوست شود.
مار سفید ( Ageratina altissima )
گیاهی بی ضرر، مار سفید مسئول مرگ مادر آبراهام لینکلن، نانسی هنکس بود. مار مار سفید گیاهی در آمریکای شمالی با دسته‌هایی از گل‌های کوچک سفید رنگ است و دارای الکل سمی به نام ترماتول است. نانسی هنکس بیچاره بر خلاف کسانی که به دلیل خوردن مستقیم گیاهان کشنده جان خود را از دست داده اند، صرفاً با نوشیدن شیر گاوی که از این گیاه چریده بود مسموم شد. در واقع، هم گوشت و هم شیر دام های مسموم می توانند این سم را به مصرف کنندگان انسانی منتقل کنند. علائم «مسمومیت با شیر» شامل از دست دادن اشتها، حالت تهوع، ضعف، ناراحتی شکمی، قرمزی زبان، اسیدیته غیر طبیعی خون و مرگ است. خوشبختانه کشاورزان اکنون از این خطر تهدید کننده حیات آگاه هستند و تلاش می کنند این گیاه را از مراتع حیوانات حذف کنند.
کرچک ( Ricinus communis )
دانه کرچک که به طور گسترده به عنوان یک گیاه زینتی رشد می کند، گیاهی جذاب بومی آفریقا است. در حالی که دانه های فرآوری شده منبع روغن کرچک هستند، به طور طبیعی حاوی سم ریسین هستند و در مقادیر کم کشنده هستند. فقط یک یا دو دانه برای کشتن یک کودک و تا هشت دانه برای کشتن یک بزرگسال لازم است. ریسین با مهار سنتز پروتئین ها در سلول ها عمل می کند و می تواند باعث استفراغ شدید، اسهال، تشنج و حتی مرگ شود. این سم در سال 1978 برای ترور گئورگی مارکوف، روزنامه نگاری که علیه دولت بلغارستان صحبت می کرد، استفاده شد و در تلاش های نافرجام تروریسم برای چندین سیاستمدار ایالات متحده پست شده است. بیشتر تلفات ناشی از بلع تصادفی توسط کودکان و حیوانات خانگی است.
نخود تسبیح ( Abrus precatorius )
این دانه‌های با نام پرهیزگاری که به آن لوبیا ژکوئیریتی نیز می‌گویند، حاوی آبرین، یک پروتئین بسیار کشنده مهارکننده ریبوزوم است. نخود تسبیح بومی مناطق گرمسیری است و اغلب در جواهرات و تسبیح های نماز استفاده می شود. در حالی که دانه ها اگر دست نخورده باشند سمی نیستند، دانه هایی که خراشیده، شکسته یا جویده می شوند می توانند کشنده باشند. برای کشتن یک فرد بالغ فقط 3 میکروگرم آبرین لازم است، یعنی کمتر از میزان سم موجود در یک دانه، و گفته می‌شود که بسیاری از جواهرات‌سازان در حین کار با دانه‌ها بیمار شده‌اند یا جان خود را از دست داده‌اند. مانند ریسین، آبرین از سنتز پروتئین در سلول ها جلوگیری می کند و می تواند در عرض چهار روز باعث نارسایی اندام شود.
خرزهره ( خرزهره نریوم )
توصیف شده توسط پلینی بزرگ در روم باستان، خرزهره گیاه زیبایی است که به خاطر گل های چشمگیرش معروف است. اگرچه معمولاً به عنوان پرچین و زینتی رشد می کند، تمام قسمت های گیاه خرزهره کشنده هستند و حاوی گلیکوزیدهای قلبی کشنده به نام اولئاندرین و نریین هستند. اگر خرزهره خورده شود می تواند باعث استفراغ، اسهال، نبض نامنظم، تشنج، کما و مرگ شود و تماس با برگ ها و شیره آن برای برخی افراد محرک پوست است. در واقع، سموم موجود در خرزهره به قدری قوی است که مردم پس از خوردن عسل ساخته شده توسط زنبورهایی که از گل ها دیدن کرده اند، بیمار شده اند! خوشبختانه، تلفات ناشی از مسمومیت با خرزهره نادر است، زیرا این گیاه بسیار تلخ است و بنابراین به سرعت هر کسی را که از پوشش گیاهی نمونه برداری می کند، منصرف می کند.
تنباکو ( Nicotiana tab)

تنباکو پرکاربردترین گیاه تجاری غیرغذایی در جهان است. تمام قسمت های گیاه به خصوص برگ های آن حاوی آلکالوئیدهای سمی نیکوتین و آنابازین است و در صورت خوردن می تواند کشنده باشد. علیرغم نامگذاری آن به عنوان سم قلبی، نیکوتین حاصل از تنباکو به طور گسترده در سراسر جهان مصرف می شود و هم روانگردان و هم اعتیادآور است. مصرف دخانیات باعث مرگ بیش از 5 میلیون نفر در سال می شود که شاید آن را به کشنده ترین گیاه در جهان تبدیل کند.

tebe30na
info@tebe30na.ir
https://www.instagram.com/tebe30na

دیدگاهتان را بنویسید